13. syyskuuta 2015

SUMMER TRIP

Vietin kahden viikon kesälomani - heinäkuun lopussa, ja - köh köh - ehdin bloggaamaan aiheesta vasta nyt. Hommia siis ainakin on riittänyt niin töissä kuin ihan kotonakin, kiitos kylppäriremontin. Rempan piti olla valmis jo kesällä, mutta tässä sitä edelleen viimeistellään sekä suihkuhuonetta että saunaa. Laatoitukset ovat jo valmiina, mutta kalusteet ja vesikalusteet puuttuvat vielä. Ja jäljellä on myös mm. vähän maalailua sekä kylppärin kattopaneelin käsittely ja asennus.

Lomani aikana vietimme lähes viikon sukuni mökillä Keski-Suomessa, josta kävimme päiväretkellä myös Kuopiossa syömässä hyvin ravintola Ehtassa ja fiilistelemässä satamaa sekä toritunnelmaa.

CB-31072015-lake

CB-Kuopio-2015

Kodin kautta lähdimme Turkuun, josta taas oli tarkoitus lähteä risteilylle Ruotsiin. Matkalla Turkuun vierailimme ensi kertaa Muurlan lasitehtaalla. [Söin muuten myymälän kahvilassa elämäni parhaan focaccia-leivän, suosittelen!] Myymälässä oli todella kauniita lasiesineitä ja astiastoja, sekä ihania sisustusesineitä. Innostuimme ostamaan itsekin suomalaista designia kotiimme muistoksi, mutta siitä lisää myöhemmin ;)

CB-kesaloma-1

Turku on ihana kesäkaupunki, olemme jopa ajatelleet muuttavamme sinne vielä jossakin vaiheessa. Turussa vietimme päivän shoppaillen, istuen kahviloissa ja kävellen Aurajoen ympäristössä [shoppailusaaliista on vielä tulossa postaus erikseen :)]. Emme olleet varanneet autolle ajoissa paikkaa sataman parkkihallista, joten sen ollessa täynnä päätimme uskaltaa jättää auton ilmaiselle parkkipaikalle keskustan tuntumaan, vilkkaalle asuinalueelle. Sitten otimme keskustasta bussin, jolla pääsi suoraan satamaan hintaan 3e per henkilö.

CB-Turku-4

CB-Turku-1

CB-kesaloma-6

Pääsimme ensi kertaa risteilemään uudehkolla Viking Gracella, ja laiva olikin ihanan puhdas sekä moderni. Testasimme laivan Oscar à la Carte -ravintolan ja vaikka ruoka olikin hinnakasta, oli se todella maukasta!

CB-kesaloma-2

Kyseessä oli viikonloppuristeily, joten jouduimme valitettavasti raahaamaan matkatavaramme ulos laivasta jo ennen aamuseitsemää ja säilömään ne Tukholman päässä sataman säilytyslokeroon. Grace kun lähtee heti Ruotsiin tultuaan takaisin toiseen suuntaan. Istuskelimme satamassa päälle tunnin unen ja valveen rajamailla, kunnes lähdimme väsyneinä kävelemään Tukholman keskustaan. Espresso Housesta tuli paras ystäväni, kun pääsin suht viileästä ulkoilmasta istuskelemaan kauniiseen ja lämpimään kahvilaan piristymään cappuccinon ääreen. [Huomaa kahvilan sisustuksen kruunu, ihana sarvista koottu kattovalaisin!] Turvauduin Espresso Housen leipiin ja kahviin vielä toisenkin kerran samana päivänä ;)

CB-kesaloma-3

CB-kesaloma-7

Tukholmassa tuli shoppailtua, syötyä ja käveltyä ympäriinsä. Meillä oli ehkä jopa liiankin paljon aikaa, kun olimme saapuneet satamaan niin aikaisin aamulla, ja toinen laiva takaisin päin lähti vasta yhdeksän aikaan illalla. Vaatelöytöjä emme juurikaan onnistuneet tekemään, mutta sisustusesineitä hamstrasin sitäkin enemmän. Niistä lisää seuraavassa postauksessa! Takaisin jouduimme tosiaan tulemaan perinteisellä, rähjäisemmällä laivalla ja Turussa noudimme automme [joka oli onneksi säilynyt täysin koskemottamana] ja ajoimme samana päivänä vielä kotiin. Siinä se loma sitten melkeinpä menikin, mutta hurjan paljon ehdimme kyllä tehdä vain parissa viikossa.

CB-kesaloma-4

// On my two week long summer holiday, we spent some time at my family's summer cottage, made a trip to Turku and also went on a cruise to Stockholm.